عالیترین دموکراسی ، علنیت و تعهدآگاهانه
داوود کرنزی داوود کرنزی

گفت و شنود گزارشگر مشعل با رفيق داوود کرنزی مسوول شعبه تشکیلات شورای اروپایی (ن.ف.د.ت.ا)

 

مشعل:

گفته میشود اخیراَ طرزالعمل جدیدی در حیات تشکیلاتی سازمان های نهضت در اروپا در حال اجرا است ، لطفأ ضرورت چنین طرزالعمل جدید را توضیح بدارید ؟

کرنزی:

نخست از همه از شما و همه قلم- بدستان و همکاران سایت مشعل  که بخاطر رشد ، اتحاد، یکپارچه گی و وحدت نیروهای چپ ، دموکرات و ترقی پسند و عدالتخواه جامعه ما مبارزه مینمایند اظهار قدردانی مینمایم .

نهضت فراگیر دموکراسی و ترقی افغانستان با  گذشت هرروز به مراحل جدیدتر تکامل سیاسی و سازمانی خود میرسد ، که این امر مستلزم بازنگری بر قواعد و نورمهای زنده گی درون حزبی و چگونه گی پیشبرد کار حزبی- تشکیلاتی است.

مشعل:

طرزالعمل جدید برپایه ِ کدام اصول استوار است؟

کرنزی:

درین رابطه میخواهم قدری بیشتر به توضیح پردازم، قواعد سازمانی ، اسلوب و شیوه های کار هر سازمان سیاسی باید طوری طرح ریزی گردد که بتواند به تحقق اهداف برناموی سازمان پاسخگو باشد واز جانب دیگر این اسلوب و شیوه های کار از نقطه نظر طیف افراد و کتگوریهای اجتماعی که عضویت سازمان مربوط را دارند قابلیت رعایت و اجرا نیز داشته باشند.

در اساسنامه ن.ف.د .ت .ا چنین تذکار رفته است که  اصول مناسبات تشکیلاتی (ن.ف.د.ت.ا ) را عالیترین دموکراسی ، علنیت و تعهدآگاهانه وحدت سازمانی ، مسوولیت فردی و رهبری جمعی ، تنوع نظر ، وحدت عمل، تساوی حقوق ، دسپلین یکسان ، انتخابی بودن همه ِ ارگانهای نهضت فراگیر ، توزیع ِ صلاحیتها و تناوب رهبری ، پذیرش موجودیت و همزیستی گرایشها در سیاست گذاری ها، وحدت برنامه و عمل سیاسی تشکیل میدهد.

طرزالعمل جدید در حقیقت انطباق اصول مندرج در اساسنامه با شرایط ساختاری کشورهای اروپایی و چگونه گی فعالیت سازمانهای نهضت در اروپا میباشد. بر علاوه میخواهم بگویم که سال گذشته در سراسر اروپا جلسات گزارشدهی- انتخاباتی ، یا به عباره دیگر کنفرانسهای تمام سازمانهای محلی را غرض تدویر کنفرانس اروپایی برگزار کردیم. درین جلسات اعضای نهضت نظریات شانرا در رابطه به بهبود کار حزبی _تشکیلاتی ارایه داشتند . مجموع این نظریات بشمول نظریاتی که در کنفرانس اروپایی مطرح گردید از جانب شعبه ِ تشکیلات شورای اروپایی جمعبندی گردید و با درنظرداشت اساسنامه ن.ف.د.ت.ا و نظریات سابقه داران و افراد با تجربه عرصه کار حزبی _تشکیلاتی طرح  این طرزالعمل آماده گردید. این طرح از جانب هیأت ريیسه پيشين شورای اروپایی تایید و به هیأت اجراییه مجلس موسسان نهضت پیشنهاد گردید ، که هیأت اجراییه مجلس موسسان نهضت با آوردن برخی تعدیلات و تکمیلات طرح را تصویب و غرض تحقق بخشیدن آن بما ارسال داشتند.

همچنان میخواهم با اغتنام فرصت  و با استفاده  ازین امکان به برخی پرسشهای  که درین رابطه به شعبه تشکیلات شعبه اروپایی مواصلت نموده است پاسخ ارایه بدارم:

پرسش:

کوچکترین واحد سازمانی کدام است؟

پاسخ:

کوچکترین واحد سازمانی واحد اولیه است، که با حداقل سه عضو بر بنیاد محل زیست (استثنأمحل کار)ایجاد میگردد. تعداد حد اکثر قید نگردیده است.گروپهای حزبی در ساختار نهضت وجود ندارد ، مگر در شهرهای بزرگی که تعداد اعضا زیاد باشد با در نظرداشت نزدیکی فاصله و موثریت کار ضرورت ایجاد واحدهای اولیه جداگانه نباشد درآنصورت غرض اطلاع دهی، توزيع نشرات و سایر موارد ضروری میتواند اعضا به گروپها تقسیم شوند.اما به عنوان گروپ حزبی جلسات جداگانه ندارند.

پرسش:

درصورتی که مسوول یکی ازواحدهای اولیه به حیث رییس شورای شهری انتخاب شود آیا لازم است که مسأله سبکدوشی وی از مقام مسوول واحداولیه در جلسه واحد اولیه مطرح شود؟

پاسخ:

بدون شک در تمام سطوح،  از واحد اولیه الی شورای اروپایی در صورتی که رییس و یا مسوول یکی از واحدهای پایینی به سمت یکی از شوراهای بالاتر انتخاب شود از مسوولیت قبلی و عضویت شورای مربوط مستعفی شمرده میشود و نیازی به بررسی موضوع وجود ندارد.چنانچه کميسيون تشکيلات در زمينه يادداشتي نيزبه هيأت محترم رييسه  تقديم داشته  است،که تمام موضوع در آن تصريح گرديده است.

پرسش:

آیا میتواند یک واحد اولیه رابطه مستقیم با شورای ایالتی یا شورای کشوری داشته باشد؟

پاسخ:

در صورتی که واحد اولیه در محل ِ ایجاد شده باشد ، در نزدیکی وی شورای شهری وجود نداشته باشد میتواند رابطه مستقیم با شورای ایالتی یا شورای کشوری داشته باشد.مسوول این واحد اولیه عضویت شورای ایالتی و یاشورای کشوری را دارد. درین مورد شورای ایالتی و یا کشوری باید تصمیم جداگانه اتخاذ کنند.

پرسش:

آیا میتواند دریک کشور بدون اینکه شورای شهری، ایالتی وجود داشته باشد شورای کشوری ایجاد گردد؟

پاسخ:

بلی ، در کشورهایی که اعضای نهضت کمیت قابل ملاحظه را نداشته باشند و نتواند شورای ایالتی ، شهری و واحد های اولیه جداگانه ایجاد گردد، میتواند صرفأ یک واحد اولیه تاسیس گردد .این واحد اولیه به عنوان مرکز تجمع اعضای نهضت تلقی شده و مسوول آن عضویت شورای اروپایی نهضت را دارا میباشد.نحوه فعالیت آن مانند واحد های اولیه است.(نحوه فعالیت واحدهای اولیه در طرزالعمل توضیح شده است)

پرسش:

آیا درشورا های نهضت میتواند فردی که حسب مواد این طرزالعمل بصورت انتخابی عضویت شورا را نداشته باشد  به عنوان رییس ، معاون و یا مسوول یکی از شعبات شورا انتخاب شود؟

پاسخ:

بلی، در صورت ضرورت چنین فیصله ِ با اکثریت آرا ِ شورای منتخب مربوط صورت میگیرد.

پرسش :

تعداد و ترکیب شورای اروپایی چگونه مشخص میگردد؟

پاسخ:

تعداد اعضای شورای اروپایی و نورم نماینده گی از هر کشور را هیأت اجراییه شورای اروپایی ، بادرنظرداشت تعداد اعضای نهضت در هر سازمان کشوری مشخص میسازد.طوریکه از هر سازمان کشوری حداقل یکتن (رییس شورا ) عضویت شورای اروپایی را دارا میباشد.

پرسش:

کنفرانس اروپایی نهضت چه زمان برگذار میگردد؟

پاسخ:

در صورت لزوم دید هیأت اجراییه مجلس موسسان ویا هیأت اجراییه شورای اروپایی در موارد معین میتواند کنفرانس اروپایی نهضت دایر گردد. در مورد چگونه گی انتخاب نماینده گان و تعداد آنها ، هیأت اجراییه شورای اروپایی تصمیم اتخاذ میدارد. همچنان سازمانهای کشوری نهضت به ابتکار و فیصله ِ خودشان نیز میتوانند کنفرانسهای کشوری خویشرا دایر نمایند.

پرسش:

مدت زمان مسوولیت شورای اروپایی موجود تا چه وقت است؟

پاسخ:

کنفرانس اروپایی شورای موجود را برای مدت دوسال برگزیده بود، که باختم مدت تعین شده و انتخاب شورای جدید طبق طرزالعمل مسوولیت این شورا اختتام یافته تلقی میشود.

پرسش:

تحقق طرزالعمل جدید چه وقت آغاز میگردد؟

پاسخ:

تحقق طرزالعمل عملأ در بعضی سازمانهای کشوری آغاز یافته و جلسه شورای اروپایی مورخ 23 اگست 2008 نیز با روحیه همین طرزالعمل ترکیب جدید هیأت اجراییه شورای اروپایی را انتخاب نمود.

در اخیر یکبار دیگر با اظهار سپاس از گرداننده گان تارنمای مشعل میخواهم تذکار دهم که در جریان تحقق این طرزالعمل ممکن است پرابلمها ، نظریات و دیدگاههای جدیدی برجسته گردد و ضروت تکمیلات نوینی در طرزالعمل مطرح گردد، درآنصورت تصامیم جدید اتخاذ خواهد گردید. 

بخاطر آشنايی هرچه بهتر اعضای پرافتخار نهضت فراگير در اروپا،متن طرزالعمل جديد به نشر ميرسد،تا همه رفقا وظايف و مکلفيت های شانرا در قبال تطبيق آن مدنظر گرفته،مسوولين امور را با سهم گيری فعال شان ممنون سازند.

 

 

      

مصوبه هئیت اجرائیه مجلس مؤسسان نهضت فراگیر دموکراسی وترقی افغانستان

مورخ ١٥/٣/١٣٨٧

 

در باره طرزالعمل امور تشکیلاتی سازمانهای نهضت در اروپا :

 

 

هیئت اجرائیه نهضت فراگیر دموکراسی وترقی افغانستان بعد از غور وبحث پیرامون طرح پیشنهادی شورای اروپائی نهضت د ر مورد طرزالعمل امور تشکیلاتی سازمانهای نهضت فراگیر در اروپا مراتب اتی را تصویب مینماید :

١- طرزالعمل امور تشکیلاتی سازمانهای نهضت فراگیر دموکراسی وترقی افغانستان در اروپا با در نظرداشت تعدیلات ذیل تائید است .

- کمسیون تفتیش به کمسیون کنترول ونظارت تعدیل گردد .

- پذیرش جمعی بعد از توافق هیئت اجرائیه مجلس موئسسان نهائی پنداشته میشود .

٢- ایجاد واحد ها وشوراها و ساختارهای نهضت در اروپا بر اصل خصوصیت ساختاری کشورها عملی گردد .

٣- مصوبه مورخ ١٦/١/١٣٨٥ در با ره طرزالعمل تشکیلاتی نهضت فراگیر دموکراسی وترقی افغانستان ازین تاریخ ملغی است .

 

شیر محمد بزرگر

رئیس مجلس مؤسسان

*******************************************

 

 

طرزالعمل امور تشکیلاتی سازمان های (ن.ف .د.ت.ا)در اروپا

 

 ـ سازمانها و شوراهای (ن.ف.د.ت.ا)  در اروپا بر اساس محل زیست (استثنـأ محل کار) ایجاد میگردد و عبارت اند از واحد های اولیه ، شورا های شهری ، ایالتی ، کشوری و اروپایی.

ـ واحد های اولیه اولين حلقه ِ اتصال تشکیلاتی میباشند.

 ـ واحد اولیه ِ نهضت با موجودیت حداقل سه عضو ایجاد میگردد و تصمیم نهایی در زمینه ایجاد واحد اولیه را شورای بالاتر اتخاذ میدارد.

 ـ مسوولین واحدهای اولیه از میان اعضا بصورت آزاد و دموکراتیک با اکثریت ارای شرکت کنندگان بطور سری برای 2 سال انتخاب میگردندو با اکثریت دوثلث آرا (سِری ) سبکدوش میشوند.

ـ مسوولین واحد ها آگاهی اعضا واحد مربوط را از  تصامیم شوراهای بالایی تامین نموده و از تحقق کامل آن مسوولیت دارند. وجوه مالی را به موقع جمع آوری و انتقال داده و شورای بالایی نهضت را از نظریات و پیشنهادات اعضا بموقع مطلع میسازد.

ـ پلان پیشبرد کار هر واحد از جانب مسوول واحد به اشتراک اعضا ، تنظیم و عملی میگردد.

ـ  جلسات واحد ها هردوماه یکبار دایر میشود.

ـ در شهر ها و یا محلات ِ که تعداد اعضا از (10)  تن  تجاوز کند  با در نظرداشت محل زیست و بُعد مسافه میتواند واحدهای جداگانه ایجاد گردد.

 

 

شوراهای شهری

 

ـ در شهر های که بیشتر از یک واحد اولیه وجود داشته باشد شورای شهر ایجاد میشود.

تعداد اعضای شورای شهر حداقل(  3 ) عضو میباشد (رئیس ، معاون و عضو) که درجلسه عمومی اعضای نهضت  در شهر ِ  مربوطه  با اکثریت آرا بطور( سِری) برای مدت( 2 ) سال انتخاب میشوند و در صورت لزوم میتواند قبل از موعد معینه با دو ثلث آرا ِ ( سِری ) جلسه سبکدوش گردند.

 

 ـ مسوولین واحد های اولیه عضویت شورای شهر را دارا میباشند.

 تعداد اعضای شورای شهر با در نظر داشت تعداد مجموعی اعضا بدین صورت پیشبینی میشود:

 

 تعداد مجموعی اعضا                                 تعداد اعضای شورا

 

تا  20 عضو                                                      3ــ 5 عضو

21 ــ 50 عضو                                                  5ــ 7 عضو

51 و بالاتر از آن                                               7 ــ 9 عضو

 

 ـ شورای شهر در اولین جلسه ِ خود مسوولین شعبات را از میان اعضای شورا  برای مدت دو سال انتخاب می کنند.

 

  ـ در شهر هاییکه تعداد اعضا بیشتر از(30) عضو باشد با در نظرداشت بُعد مسافه و ساختار اداری کشور ها میتواند شورا های مستقل شهری  در چوکات شورای کشوری ایجاد گردد. مسوولین این شوراها  عضویت شورای کشورمربوطه را دارا میباشد.

 

 ـ شورا های شهری ماهانه حداقل یکبار جلسه دایر مینمایند.

 

 

شورا های ایالتی

 

 

 ـ رؤسا و معاونین شورا های شهری مربوط شورای ایالتی را میسازند، شورای ایالتی در نخستین جلسه ِ خود رئیس ، معاون و مسوولان شعبات  را برای مدت دوسال با اکثریت آرا ( سِری)  از میان اعضای شورا و یا فعالین  نهضت انتخاب مینمایند.

ـ در صورتیکه رئیس منتخب شورای ایالتی  رئیس و یا معاون یکی از شورا های شهرها باشد از وظیفه ِ قبلی مستعفی شمرده میشود.

ـ اگر تعداداعضای شورای ایالتی از (15) عضو تجاوز کند درآنصورت  رئیس ، معاون و مسوولان شعبات هیئت اجراییه ایالت را میسازند.

ـ فیصله ِ مبنی بر سبکدوشی از عضویت شورا با دو ثلث آرا (سری )صورت میگیرد.

 

 

  شورا های کشوری

 

ـ مسؤلان شوراهای ایالتی و شهر های مستقل ، ترکیب شورای کشوری را میسازند که در نخستین جلسه شان از میان خود و یا فعالین نهضت  رئیس، معاون ،سکرتر مسؤل ، مسؤلان شعبات وکمیسیون نظارت و کنترول    را برای مدت دو سال با اکثریت آرا ( سِری )انتخاب میدارند.

ـ مسوولان شعبات عضویت شورا های کشوری را دارا میباشند.

ـ در صورتیکه رئیس شورای کشوری منتخب رئیس شورای یکی از شهر ها و یا ایالتها باشد از وظیفه قبلی مستعفی شمرده میشود.

ـ جلسه شورای کشوری سالانه یکبار دایر میگردد.در صورتیکه تعداد اعضای شورا از 15 تن تجاوز کند درآنصورت رئیس ، معاون ، مسؤلان شعبات و کمیسیون نظارت و کنترول هییت اجراییه را میسازند.

 همچنان شورا میتواند در صورت لزوم از مسوولان شهر های بزرگ و یا سازمانهای اجتماعی و فعالین نهضت افرادی را به عضویت هیئت اجراییه برگزیند.تعداد اعضای هیئت اجراییه کشوری با در نظر داشت تعداد اعضای شورای مربوط 7 تا 9 تن در نظر گرفته شود.

 ـ شورای کشوری در جلسه ِ خود همچنان نمایندگان خود را مطابق به نورم  داده شده که از جانب شعبه تشکیلات شورای اروپایی نهضت پیشنهاد و هئیت رئیسه ِ شورای اروپایی تصویب داشته است به عضویت شورای اروپایی معرفی میدارد.

ـ عضویت حداقل یک تن از هر شورای کشوریی اروپایی نهضت به عضویت شورای اروپایی حتمی شمرده میشود. همچنان هییت رییسه  شورای اروپایی میتواند از میان شخصیتهای موثر و فعالان ِ نهضت ،  عده یی محدود ِ را به سازمانهای کشوریی مربوط غرض عضویت به شورای اروپایی توصیه بدارد تا کاندید هایشان در جلسات شورای کشوریی مربوط مطرح شود.

ـ فیصله مبنی بر سبکدوشی از عضویت شورا با دو ثلث آرا (سِری) صورت میگیرد.

 

 

  شورای اروپایی

 

 

عالیترین نشست سالانه ِ مسوولان کشوری و فعالین نهضت بوده که درآن نمایندگان منتخب حضور به هم میرسانند.

شورای اروپایی به عنوان  مسوول رهبری و سازماندهی  امور سازمانهای نهضت در اروپا ، گزارش از کارکردهارا استماع نموده   پرابلمها را برجسته ساخته و استقامتهای بعدی وظایف را در روشنی فیصله های مجلس مؤسسان نهضت مشخص میسازد. 

شورای اروپایی صلاحیت دارد تا با درنظر داشت مفیدیت و موثریت کار در باره چگونگی ساختار ارگانهای رهبری شورای اروپایی( هییت اجراییه ، هییت رییسه )  ترکیب و تعداد آن در اولین نشست خود تصمیم اتخاذ بدارد.

 - ارگانهای رهبری شورای اروپایی و کمیسیون کنترول و نظارت   با رای (سِری ) اکثریت شرکت کنندگان برای مدت دو سال انتخاب میگردد. مسؤل کمیسیون کنترول و نظارت عضویت هییت اجراییه  شورای اروپایی را دارا میباشد

هییت رییسه شورای اروپایی به منظور پیشبرد امور،  شعبات و کمیسیون های لازم  را ایجاد مینماید.

هییت رییسه  شورای اروپایی  میتواند به منظور بهبود  امور  به استثنای کارت عضویت و ضمایم آن سایر مـقررات طرزالعملها ، لوایح و سایر اسناد ضروری موردضرورت سازمان های اروپارا تنظیم و مورد اجرا قرار دهد.

                     -هییت اجراییه  شورای اروپایی میتواند پیشنهاد عضویت دسته جمعی را به عضویت ( ن، ف ، د ، ت ، ا) دراروپا تنظیم و غرض تصویب نهایی به هییت اجراییه مجلس موسسان ارایه بدارد .

                     -هییت اجراییه  شورای اروپایی میتواند  شخصیتهای را به عضویت  شورای اروپایی پیشنهاد نماید.


January 30th, 2009


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها